Despre inimă, vin și viață lungă

Articol publicat prin amabilitatea Doctorul Meu
Cumpără revista Doctorul Meu pentru mai multe articole utile şi interesante

A ajuns de mult o axiomă faptul ca îți vei scurta viața dacă vei bea alcool. Și totuși...

Dr. Sorin Micu
medic primar cardiolog,
Clinicile ICCO
www.clinicco.ro,
tel.0268401200
0268401203

Nu doar că vinul a însoțit omenirea în ultimele 8000- 9000 de ani, nu doar că a făcut parte integrantă din viața socială, religioasă, sacerdotală, personală dar a jucat un rol major și în cea medicală. Încă din antichitate vinul era utilizat într-o gamă largă de aplicații în medicină: antiseptic (răni, apă, preoperator), tranchilizant, sedativ, hipnotic, anestezic, antiemetic, stimulent al apetitului, tonic, antianemic, diuretic, purgativ, antidiareic, antitermic, cataplasme, mediu de mixare.

Bun sau rău?

A ajuns însă în prezent să fie privit ca un elixir al vieții lungi (și fericite) – și nu fără motiv. În ultimii ani s-a produs un reviriment major în felul în care medicina contemporană privește consumul de alcool, respectiv de vin. Multiplele beneficii ale acestuia sunt tot mai evidente iar revistele de specialitate cuprind tot mai multe articole relatând studii și observații făcute în legătură cu avantajele oferite de alcool în general și de vin în particular. Dar cu o mențiune fundamentală: consumul să fie moderat! Prin moderație se înțelege 2-3 unități de alcool/zi pentru bărbați, respectiv 1-2 unități de alcool/zi pentru femei.

Resveratrolul

La acestea să adăugăm valențele absolut particulare ale vinului, mai ales ale celui roșu, care conține nu doar alcool ci și niște compuși cu totul particulari, cum sunt flavonoizii și stilbenele, dintre care probabil cel mai potent este resveratrolul. Acestă, adevărată cheie a vieții lungi și fericite, este cunoscut încă de mult în Orientul Îndepărtat dar a fost identificat în Occident abia prin anii 80 și relaționat cu vinul (una dintre foarte puținele surse de resveratrol din alimentația omului contemporan!!!) prin anii 90. Rolurile sale benefice sunt copleșitor de multe: antiaterosclerotic, antiinflamator, antitrombotic, protector în ischemia miocardică, antioxidant (curățând produși toxici ai metabolismului), vasodilatator, antifibrotic, antisenescent.

Iată de ce , în anumite condiții, consumul regulat dar limitat de vin (1-2 pahare/zi pentru femei, 2-3 pahare/zi pentru bărbați, 5-6 zile/săptămână), eventual combinat cu activitatea fizică susținută, poate și trebuie sa facă parte din felul de viață al omului care vrea să trăiască mult și, de ce nu, bine!

Care ar fi beneficiile demonstrate? Observațiile au pornit în mod oarecum paradoxal de la un studiu gigant care avea în vedere riscul de cancer: American Cancer Prevention Study, făcut pe circa 490.000 de pacienți, pe o durată de 9 ani. Nu mică a fost surpriza când s-a constatat că cei care consumau în mod regulat 1-2 unități de alcool/zi au avut o mortalitate mai mică decât cei care nu consumau alcool deloc sau depășeau aceste cantități.

Studiile ulterioare (care au însumat circa 1 milion de subiecți și 100.000 de decese analizate) au arătat o reducere a mortalității generale cu 20% la cei care consumau 5-6 zile/săptămână 1-2 unități de alcool (femei), respectiv 2-4 unități alcool (bărbați).

Nu doar mortalitatea generală ci și în mod specific cea coronariană poate fi redusă de consumul moderat dar constant de alcool: pentru 1-2 pahare de vin pe zi riscul unui infarct miocardic și al unui stop cardiac scad cu circa 1/3 iar la 2-3 pahare de vin pe zi riscul unui stop cardiac se poate reduce cu până la 48%. Dacă persoanele respective sunt și active fizic, combinația dintre consumul de alcool moderat și constant și activitatea fizică susținută zilnică poate reduce riscul de boală coronariană fatală cu până la 50%.

Ce înseamnă unitate de alcool?

Cantitatea de băutură alcoolică ce conține echivalentul a 15 ml alcool pur. Spre exemplu 1 unitate de alcool poate fi conținută în 100 ml de vin cu 15 volume % alcool sau în 300 ml bere cu tăria alcoolică de 5%. Altfel spus, nu mai mult de 2-3 pahare de vin/zi pentru bărbați și 1-2 pahare de vin/zi pentru femei.

În mod absolut șocant consumul moderat de alcool la peste 1 lună de la un infarct miocardic acut (în lipsa contraindicațiilor majore) poate reduce mortalitatea generală și cea cardiacă cu aproape 25%, în timp ce abstinența impusă de un astfel de eveniment (adică foștii consumatori care renunță) poate crește mortalitatea generală și cardiacă. Mai mult decât atât, un studiu făcut pe medici în SUA relevă faptul că mortalitatea cardiacă subită poate fi redusă de consumul moderat și constant de alcool.

Toate acestea nu sunt întâmplătoare: alcoolul, consumat moderat și constant, poate crește procentajul colesterolului bun din sânge, poate reduce șansa de a se dezvolta un cheag care să obstrueze vasele sanguine, este antitinflamator, poate acționa benefic pe metabolismul zaharurilor din sânge, poate reduce stresul.

articol preluat din revista

CITEŞTE şi alte articole:
  1. Zahărul ca drog
  2. Trucuri pentru a nu ne „usca” pe timpul verii
  3. 6 Motive pentru care un pahar de vin zilnic îți va face bine
  4. Cum să-ți crești imunitatea
  5. Cum previi răceala şi gripa
  6. Sănătate cu gust de banane
  7. Evită îngrășarea de sărbători
  8. Două criterii pentru protecţia solară
  9. Cele mai frecvente greşeli care ne aduc toxiinfecţii alimentare
  10. Postul te scapă de toxine

Adaugă un comentariu